Čiurnos skausmas: pagrindinės priežastys ir gydymo metodai

Čiurnos skausmas yra dažna problema, su kuria susiduria tiek sportininkai, tiek paprasti žmonės kasdieniniame gyvenime. Šis skausmas gali labai apriboti judėjimą ir sukelti didelį diskomfortą. Dažniausios čiurnos skausmo priežastys yra patempimai, uždegimai, raiščių plyšimai ir lūžiai. Kiekviena iš šių problemų reikalauja skirtingo gydymo ir priežiūros. Šiame straipsnyje aptarsime pagrindines čiurnos skausmo priežastis, simptomus ir efektyvius gydymo metodus.

Pagrindinės čiurnos skausmo priežastys

Čiurnos skausmas gali būti sukeltas įvairių priežasčių, tokių kaip patempimai, uždegimai, raiščių plyšimai ar lūžiai. Svarbu tinkamai atpažinti simptomus ir pasirinkti tinkamą gydymo metodą.

Čiurnos patempimas

Čiurnos patempimas yra viena dažniausių čiurnos traumų, kurią gali patirti bet kokio amžiaus asmuo ne tik sportinės veiklos metu, bet ir kasdienėse situacijose. Čiurnos raiščių patempimas įvyksta dėl staigaus sąnario judesio. Kryptelėjus ir pasukus pėdą į vidų pažeidžiami raiščiai. Patempimas gali įvykti ir dėl netinkamos avalynės ar vaikščiojimo ant nelygaus, duobėto paviršiaus.  Kai kada net lipimas laiptais ar paslydimas  gali pasibaigti čiurnos patempimu. Taip pat čiurnos patempimas būdingas tam tikroms sporto šakoms: žaidimams aikštelėse (tenisas, skvošas) ir komandiniam sportui (regbis, futbolas, tinklinis, rankinis ir krepšinis). Ši trauma skausminga, dėl to gali būti sunku atlikti kasdienes veiklas, vaikščioti, sportuoti. Patempimo metu gali atsirasti staigus skausmas, apriboti judesiai ir patinimas. Jei tinsta čiurna, tai gali būti aiškus ženklas, kad yra čiurnos patempimas. Kadangi čiurnos raiščiai turi įtakos kūno pusiausvyrai, stabilumui, kūno svorio išlaikymui, patyrus traumą būtina laiku imtis gydymo priemonių.

Kaip gydyti čiurnos patempimą?

Norint gydyti čiurnos patempimą, svarbu laikytis šių principų:

Poilsis: Venkite veiklos, kuri gali dar labiau pažeisti čiurną.

Ledas: Ledo kompresai gali padėti sumažinti patinimą ir skausmą. Taikyti ledą 15-20 minučių kas kelias valandas.

Kojos iškėlimas į viršų: Tai padeda sumažinti patinimą, laikant koją aukščiau širdies lygio.

Suspaudimas: Naudokite elastinį bintą, kad sumažintumėte patinimą ir stabilizuotumėte čiurną.

Čiurnos uždegimas

Čiurnos uždegimas gali atsirasti dėl įvairių priežasčių, tokių kaip traumos, psoriazė, vyresnis amžius, sąnario infekcijos, antsvoris, nuolat atliekami monotoniški judesiai, mikrotraumos ar per didelis fizinis krūvis. Uždegimas pasireiškia skausmu, patinimu ir ribotais čiurnos sąnario judesiais. Jei tinsta čiurnos sąnarys, tai gali būti ženklas, kad yra uždegimas. Kartais skausmas ramybėje sumažėja, tačiau vėl pradėjus judėti, skausmas vėl atsiranda ir gerokai apriboja judesius.

Kaip gydyti čiurnos uždegimą?

Norint gydyti čiurnos uždegimą, rekomenduojama:

Poilsis: Leiskite sąnariui pailsėti ir venkite fizinio krūvio.

Čiurnos įtvarai ir movos: Šie prietaisai padeda stabilizuoti sąnarį ir sumažinti skausmą. Vienas iš pavyzdžių yra Cryoboots kulkšnies mova.

Kineziterapija: Svarbu reguliariai atlikti kineziterapeuto sudarytą pratimų programą. Pratimai padeda atkurti sąnario judesius ir stiprinti sausgysles.

Skausmo malšinimas: Naudokite ledo kompresus, tepalus ir vaistus, kad sumažintumėte skausmą ir patinimą.

Venite karšto dušo: Tai gali padidinti uždegimą.

Čiurnos raiščių plyšimas

Čiurnos raiščių plyšimas įvyksta, kai raiščiai dalinai arba visiškai plyšta dėl staigaus judesio arba pakrypus čiurnai. Čiurnos raiščiai labiausiai pažeidžiami atliekant judesius su vidine ar išorine rotacija. Dažnai tokio pobūdžio trauma patiriama sporto ar kitos aktyvios veiklos metu, kur reikalingi greiti ir staigūs judesiai.Plyšus čiurnos raiščiams jaučiamas staigus, stiprus skausmas sąnario srityje, atsiranda mėlynės, kraujosrūvos, čiurna ištinsta, yra skausminga čiuopiant, pažeistos pusės neįmanoma priminti. Galūnei laisvai kybant ore, stebima nenatūrali pėdos padėtis – ji stipriai nukrypusi. Svarbu atkreipti dėmesį, kad tiek čiurnos raiščių plyšimo, tiek čiurnos lūžių simptomai yra labai panašūs, todėl bet kuriuo atveju traumą turi įvertinti gydytojas. Ši trauma dažnai reikalauja medicininės intervencijos.

Čiurnos raiščių pažeidimo laipsniai:

I – raiščių skaidulos pažeidžiamos nežymiai, todėl jaučiami nežymūs simptomai: lengvas skausmas, tinimas, funkcija neprarasta.

II – dalinis audinių plyšimas, jaučiamas vidutinio stiprumo skausmas, pastebimas ryškesnis tinimas, hematoma, dalinai prarasta funkcija.

III – visiškas raiščio plyšimas, kuomet pasireiškia didelis skausmas, stiprus tinimas, ryški hematoma, prarasta pažeisto sąnario funkcija. Tokiu atveju dažnai taikomas chirurginis gydymas, po kurio reikalinga čiurnos raiščių reabilitacija.

Kaip gydyti čiurnos raiščių plyšimą?

Esant didesniam čiurnos sąnario raiščių plyšimui atliekama chirurginė raiščių rekonstrukcija, po kurios čiurnos sąnarys yra 3 savaitėms imobilizuojamas, griežtai draudžiama priminti koją, todėl judėjimui reikalingos pagalbinės priemonės – ramentai, vaikštynės. Praėjus maždaug 5 savaitėms po traumos pradedama reabilitacija, kurios metu didimanama pasyvaus ir aktyvaus judesio amplitudė, raumenų jėga ir sugrąžinama sąnario funkcija. Papildomam sąnario palaikymui bei kraujotakos ir limfos nutekėjimo aktyvinimui gali būti taikomas kineziterapinis teipavimas ir kompresinės kojinės.Gydant čiurnos raiščių plyšimą, svarbu laikytis šių principų:

Reabilitacija: Reabilitacija po traumų yra labai svarbi. Gydymas apima kineziterapiją, kuri padeda atkurti sąnario funkciją ir stiprinti sausgysles.

Imobilizacija: Kai kuriais atvejais gali prireikti čiurnos įtvaro arba gipsavimo.

Poilsis ir poilsio režimas: Sumažinkite fizinį krūvį ir leiskite čiurnai atsigauti.

Čiurnos lūžis

Čiurnos lūžis yra rimta trauma, sukelianti stiprų skausmą, patinimą ir judrumo praradimą. Lūžiai dažniausiai atsiranda dėl kritimų, nelaimingų atsitikimų ar intensyvaus sporto.

Priežastys:

  • Čiurnos judesys su rotacija.
  • Kritimas ant čiurnos sąnario.
  • Nelaimingi atsitikimai, pvz., autoavarijos.

Simptomai:

Kadangi čiurnos lūžiai ir čiurnos raiščių plyšimo požymiai yra labai panašūs, kiekvienas pacientas su čiurnos trauma turėtų būti įvertintas gydytojo. Dažniausi nusiskundimai:

  • Ūmus ir stiprus skausmas aplink čiurną.
  • Patinimas.
  • Hematomos ir kraujosruvos.
  • Čiurną skausminga liesti.
  • Neįmanoma priminti dėl skausmo.
  • Deformacija- netaisyklinga čiurnos kaulų padėtis.

Kaip gydyti čiurnos lūžį?

Gydant čiurnos lūžį, svarbu laikytis šių principų:

Imobilizacija: Dažniausiai reikalingas įtvaras ar gipsavimas, kad kaulai galėtų tinkamai sugyti.

Reabilitacija: Po lūžio labai svarbi reabilitacija, siekiant atkurti sąnario mobilumą ir stiprinti sausgysles.

Operacija: Kai kuriais atvejais gali būti reikalinga operacija, siekiant atstatyti kaulų vientisumą.

Čiurnos artrozė

Čiurnos artrozė yra degeneracinė sąnario liga, kuri sukelia sąnario kremzlės nykimą. Ši liga dažniausiai pasireiškia vyresnio amžiaus žmonėms, bet gali atsirasti ir dėl traumų ar intensyvaus fizinio krūvio. Artrozės simptomai apima skausmą, ribotą judesių amplitudę ir sąnario sustingimą.

Šios ligos požymiai – intensyvėjantis skausmas, tinimas, riboti judesiai, šlubavimas, blauzdos raumenų atofija. Tai sąnarinių paviršių pokyčiai, susiję su čiurnos sąnario lūžiais, mitybos sutrikimais, pėdos deformacijomis ar artritu.

Diagnozavus šią ligą, žmogui tenka mažinti kojai tenkančią apkrovą, naudoti pagalbines priemones – ramentus ar lazdą. Skausmui malšinti padeda šildymo, ultragarso seansai. Dažnai būna reikalinga chirurginė operacija, po kurios laukia reabilitacija.

Kaip gydyti čiurnos artrozę?

Norint gydyti čiurnos artrozę, rekomenduojama:

Poilsis: Venkite veiklos, kuri sukelia skausmą.

Kineziterapija: kineziterapeuto pritaikyti pratimai padeda stiprinti sąnarius ir pagerinti jų mobilumą. 

Vaistai: Skausmo malšinimui gali būti naudojami vaistai.

Ortopediniai prietaisai: Įvairūs įtvarai ir movos padeda sumažinti skausmą ir stabilizuoti sąnarį.

Operacija: Kai kuriais atvejais gali prireikti chirurginės intervencijos, siekiant atkurti sąnario funkciją.

Kineziterapeuto patarimai kaip išvengti čiurnos traumų

Kineziterapeutas Tadas Mikelionis teigia, kad norint išvengti čiurnos traumų, svarbu laikytis šių patarimų:

Pasirinkite tinkamą avalynę: avalynė turi gerai palaikyti pėdą ir užtikrinti tinkamą čiurnos stabilumą. Jei sportuojate, rinkitės avalynę, pritaikytą jūsų sportui. Būkite ypač atsargūs, kad užtikrintumėte tinkamą atramos lygį ir tinkamą padą paviršiui, ant kurio žaisite.

Atlikite apšilimao pratimus prieš pradedant fizinę veiklą: apšilimo pratimai svarbūs, kad būtų sušildyti raumenys ir sausgyslės. Dažnai apšlimui naudojami tempimo pratimai, tačiau svarbu nepersitempti: niekada neatlikite tempimo taip, kad sukeltumėte čiurnos, pėdų skausmą ar kitokį diskomfortą.

Išlaikykite saikingą fizinį aktyvumą: reguliari fizinė veikla padeda išlaikyti sausgyslių ir raumenų stiprumą, tačiau venkite per didelio fizinio krūvio ir monotoniškų judesių. lgalaikis monotoniškų judesių atlikimas gali sumažinti sausgyslių atsparumą ir padidinti traumų riziką. Rekomenduojama kaitalioti fizines veiklas tarpusavyje. Tai taip pat gali užkirsti kelią traumoms, atsiradusios dėl nuolat pasikartojančių judesių.

Atlikite stiprinimo pratimus: stiprinkite čiurnos raumenis ir sausgysles. Svarbu išlaikyti sąnarių lankstumą ir raumenų jėgą visame kūne, bet ypač svarbu pėdos ir čiurnos srityje, nesvarbu, ar esate profesionalus sportininkas, ar tiesiog išeinate pasivaikščioti, čiurnų, pėdų ir kojų pirštų lankstumo ir jėgospalaikymas gali padėti sumažinti traumų, atsirandančių dėl per didelio krūvio, riziką.

Kad išvengtumėte pėdos ar čiurnos traumos, į savo kasdienybę įtraukite paprastus pratimus, kad pagerintumėte sąnarių lankstumą, jėgą ir pusiausvyrą:

1. Apskritimų piešimas su čiurna

Atsisėskite, sukryžiuokite vieną koją ant kitos ir atlikite lėtus apskritimus šiek tiek pakėlę čiurną. Atlikite judesį pagal  ir prieš laikrodžio rodyklę, kad gautumėte didžiausią naudą. Pakartokite su priešingos pusės čiurna.

2. Kulno tempimas

Atsisėskite ant grindų šiek tiek sulenkę kelį. Apvyniokite rankšluostį aplink pėdos viršų. Švelniai traukite atgal, kol pajusite tempimo pojūtį blauzdoje ir kulne. Kartokite priešingai kojai.

3. Pasistiebimai

Perkelkite svorį ant kojų pirštų ir lėtai kelkite kulnus nuo žemės. Čiurnas laikykite neutralioje padėtyje, kad jos nesisuktų.

4. Blauzdos atkėlimas

Atsistokite/atsisėskte, pėdos klubų plotyje, perkelkite svorį ant kulnų ir lėtai atkelkite kojų pirštus nuo žemės. 

5. Pratimas ant vienos kojos pusiausvyrai

Atsistokite ant vienos kojos, šiek tiek sulenkite kelį ir palaikykite 20-30 sekundžių. Kontroliuokite čiurną, kad sumažintumėte drebėjimą.

6. Achilo sausgyslės tempimas

Atsiremkite į sieną arba nuleiskite kulnus nuo laiptelio, kad ištemptumėte blauzdos raumenį.

7. Pirštų lankstumas ir stiprinimas

pabandykite nuo grindų nuimti šluostę, rutuliukus ar pieštukus, naudodami kojų pirštus.

Čiurnos skausmas gali būti sukeltas įvairių priežasčių, todėl svarbu tinkamai atpažinti simptomus ir pasirinkti reikiamą gydymo metodą. Poilsis, ledas, suspaudimas ir pakėlimas yra pagrindiniai principai, taikomi daugeliui čiurnos traumų gydymo būdų. Taip pat svarbu konsultuotis su gydytoju ar kineziterapeutu, kurie gali padėti nustatyti diagnozę ir parinkti tinkamus gydymo metodus. Vykdant prevencijos patarimus ir rūpinantis savo sveikata, galima išvengti daugelio čiurnos problemų ir išlaikyti aukštą mobilumo lygį.

Šis tekstas yra INNOVAMED intelektinė nuosavybė. Be leidimo kopijuoti draudžiama.

Domina kineziterapijos paslaugos?